Cardurile de sănătate nu mai sunt funcționale de aproape trei săptămâni

16/07/19 ora:7:53am

Nici pacienții și nici medicii suceveni nu le mai înțeleg obligativitatea. Reprezentanții Casei de Asigurări de Sănătate Suceava susțin că raportările se pot face mai târziu, fără probleme, dar nu se știe când va funcționa sistemul. Medicii nu pot verifica dacă pacienții sunt asigurați. In condițiile actuale, practic, de câte ori pică sistemul, medicii operează de două ori același serviciu acordat pacientului: o dată offline, când sistemul cu cardul nu funcționează, și încă o dată îl vor raporta online, când CNAS va remedia problemele care au dus la acest blocaj. Adică fac muncă dublă, fără să fie plătiți 

Un adevărat haos s-a creat la cabinetele medicilor de familie suceveni în ultima perioadă, deoarece cardurile de sănătate nu fucționează și nu se poate verifica dacă pacienții sunt sau nu asigurați. Atât pacienții, cât și medicii erau cu nervii întinși la maximum ieri dimineață. “Aștept de două ore pentru o rețetă. Sunt bolnavă și nu mai pot să stau pe scaun”, s-a plâns Elena G.

“Nici PIAS, platforma online a CNAS pe care suntem obligați prin lege să verificăm calitatea de asigurat a pacienților, pentru a le putea acorda servicii decontate de Casa de Asigurări de Sănătate, nu funcționează”, a explicat un medic de familie sucevean. Concret, aceasta înseamnă că medicii vor opera de două ori același serviciu acordat pacientului: o dată offline, adică în această perioadă, când sistemul cu cardul nu funcționează, și încă o dată îl vor raporta online, când CNAS va remedia problemele care au dus la acest blocaj. Deci muncă dublă prestată de medici, din motive neimputabile lor și, evident, neremunerată suplimentar. În aceste condiții, medicii vor acorda servicii decontate pacienților în regim offline până când CNAS va remedia problemele care au condus la acest blocaj. Când sistemul cardului național de sănătate va fi din nou funcțional, medicii sunt nevoiți să raporteze online toate serviciile oferite offline pe perioada blocării sistemului.

Începând cu data de 1 septembrie 2015, asigurații cu vârsta de peste 18 ani cărora li s-a emis și au intrat în posesia cardului național de sănătate primesc servicii decontate și validate în sistemul public de sănătate doar dacă prezintă acest document electronic la fiecare vizită la orice furnizor de servicii în contract cu CAS. Pacienții nu mai înțeleg, în aceste condiții, obligativitatea cardurilor de sănătate, pentru că nu-i mai ajută cu nimic, ba mai mult, îi încurcă și asta susțin într-un glas și medicii și pacienții. De partea cealaltă, reprezentanții Casei de Asigurări de Sănătate fac situația să pară destul de simplă și susțin că raportările se pot face mai târziu, fără niciun fel de probleme. “Urmare a unor probleme tehnice, care au condus la întreruperi în funcționarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS), serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim offline până la remedierea indisponibilității PIAS. Pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate sunt aplicabile dispozițiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 39 – 42 din H.G. 155/2017: serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate offline în perioada 05 iulie 2019 și până la remedierea PIAS  vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iulie 2019, serviciile de îngrijiri la domiciliu/paliative la domiciliu acordate offline în perioada 24 iunie 2019 și până la remedierea PIAS  vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iunie/iulie 2019, după caz, iar raportarea lunară a serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale acordate/eliberate în luna iunie 2019 se va efectua în cursul lunii iulie 2019, după remedierea PIAS”, a explicat directorul Anda Sălăgean, purtător de cuvânt al CAS Suceava. (Cristina RUŞTI)