BALAN: “Jocul «de-a v-ați ascunselea» dintre șoferi și radarele Poliției Rutiere a luat sfârșit, prin legea inițiată de mine”

15/05/19 ora:2:28am

“Cred că s-a făcut un pas mare către normalitate prin faptul că dispozitivele destinate măsurării vitezei, inclusiv cele de tip pistol, vor fi instalate exclusiv pe autovehicule care prezintă înscrisurile și însemnele distinctive ale Poliției Rutiere”, a arătat deputatul PNL de Suceava Ioan Balan. Liberalul sucevean intenționează demararea unui nou proiect legislativ, tot cu caracter preventiv, pentru înăsprirea foarte tare  a sancțiunilor pentru conducătorii auto care se urcă la volan după ce au consumat alcool sau substanțe interzise  

Deputatul PNL de Suceava Ioan Balan, care a inițiat, alături de colegul său Florin Roman, proiectul de lege pentru modificarea art.109 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, mulțumește deputaților care au votat pentru adoptarea acestei legi și afirmă că prevenția va trebui să fie prioritatea zero a autorităților române pentru creșterea siguranței pe drumurile publice, dar și pentru alte politici din sectorul public:

”După mai bine de un an și jumătate de când am inițiat acest proiect și după ce Curtea Constituțională a României s-a pronunțat și a considerat că modificările propuse de mine sunt constituționale, astăzi (marți – n.r.), prin votul a 186 de deputați care au înțeles sensul legii, proiectul a fost adoptat.

Cred că s-a făcut un pas mare către normalitate prin faptul că dispozitivele destinate măsurării vitezei, inclusiv cele de tip pistol, vor fi instalate exclusiv pe autovehicule care prezintă înscrisurile și însemnele distinctive ale Poliției Rutiere. În niciun stat european polițiștii nu sunt obligați de șefii lor să stea furișați în mașini fără înscrisurile poliției sau chiar prin boscheți, ci stau la vedere, în uniforme și cu mașini ­inscripțio­nate. Așa aplică aceștia sancțiuni tuturor celor care încalcă legea și așa trebuie să fie și la noi, în România.

Mai mult decât atât, peste tot în Uniunea Europeană, polițiștii au mai mult de 60% dintre acțiunile lor în zona preventivă, în vreme ce la noi 100% sunt în zona aplicării de sancțiuni. Prin această lege, se va pune capăt jocului absurd, de-a șoarecele și pisica, pe care îl jucau atât șoferii care voiau să încalce legea, cât și ofițerii de poliție ascuși prin tufișuri, care erau trimiși de șefi să își facă ”norma de amenzi”. Cu cât au redus aceste practici numărul de accidente rutiere sau numărul de victime pe drumurile publice? Datele statistice ne spun ceea ce știm cu toții, cu nimic!

De asemenea, la nivelul autorităților române res­ponsabile, acțiunile de tip preventiv lipsesc cu desăvârșire. Statele dezvoltate au reușit să reducă numărul de drame de pe șosele nu numai prin sancțiuni, ci construind drumuri moderne, fără pericole, printr-o mai bună pregătire a conducătorilor auto și prin campanii preventive asupra șoferilor și pietonilor.

Când România va pune mai mult accent pe politicile de prevenție, atunci și costurile statului vor fi mai mici, iar populația va resimți în mod real beneficiile unor politici bune, fie că este vorba despre siguranța circulației rutiere, despre politici de sănătate sau despre cum sunt administrați banii publici. După succesul pe care l-am înregistrat astăzi la nivel parlamentar, mă gândesc foarte serios să demarez un nou proiect ­le­gislativ, tot cu caracter preventiv, prin care să înăspresc foarte tare sancțiunile pentru conducătorii auto care se urcă la volan după ce au consumat alcool sau substanțe interzise. Dacă scăpăm de ei de pe șosele, vom fi cu toții mult mai în siguranță!”, a declarat deputatul PNL de Suceava Ioan Balan.

Camera Deputatilor a adoptat decizional, marți, legea care interzice amplasarea aparatelor radar în locuri de unde nu sunt vizibile pe drumurile publice, cu 186 voturi “pentru” și 21 “împotrivă”. Proiectul de lege inițial a fost modificat în urma declarării unor articole ca fiind neconstituționale. Deputații au votat Legea pentru modificarea art.109 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.684 din 6 noiembrie 2018. Proiectul de lege a fost atacat la CCR, iar acum, legea cuprinde în integralitate articolele declarate constituționale.

Potrivit legii votate de Camera Deputaților, polițiștii rutieri, respectiv polițiștii de frontieră sunt obligați să poarte uniformă cu înscrisuri și însemne distinctive. O altă prevedere este cea referitoare la constatarea contravențiilor, în sensul ca poate fi făcută doar cu mijloace tehnice certificate, omologate și verificate metrologic, consemnându-se aceasta în procesul verbal de contravenție. O noutate este și faptul că se interzice amplasarea aparatelor radar care nu sunt staționate în locuri vizibile, ceea ce înseamnă că radarele nu mai pot fi ascunse în curbe sau tufișuri, după diferite obstacole. Dispozitivele mobile, de tip pistol, destinate măsurării vitezei se utilizează la o distanță maximă de 10 metri. Inițiativa legislativă adoptată de Camera Deputaților, în calitate de for decizional, urmează să ajungă la președintele României pentru promulgare. (C.A.)

2 Comentarii pe acest subiect. Spune-ti parerea!

  1. Mircea 34 15/05/2019 la ora 16:29 -

    Hop si Bălan ca,Cică,ar fi inițiator de legi! Sa mori de râs! Stiam ca inițiatorii ai acestei legi sunt Radulescu(deputatul “mitraliera” ) si Florin Roman.

  2. Popescu I. 15/05/2019 la ora 11:30 -

    Nu ai vrea dumneata sa initiezi o propunere legislativa prin care monitorizarea traficului ,macar in orase , cu camere video sa ne fereasca de bivolii care au carnete obtinute fraudulos ?
    Nu vreti bani la buget ? Nu vreti voi sa preluati din legislatia tarilor civilizate fara sa descoperiti voi acum apa calda si coada la pruna ?