Friday , March 29 2024

"Aflare-n treabă" a guvernanţilor cu administratorii asociaţiilor de proprietari

asociatii [800x600]

 Guvernul este de acord ca administratorii de blocuri să fie obligaţi să prezinte date financiare, este titlul „binevestitor” al unei ştiri din presa centrală despre un proiect de lege inventat de parlamentari care probabil stau la vilă, dar decid cum să decurgă viaţa la bloc. In realitate, obligativitatea prezentării de administratorii asociaţiilor de proprietari, o dată la trei luni, a unor informări către cetăţeni nu va duce sub nicio formă la o mai bună siguranţă, doar va da o bătaie de cap în plus celor care trebuie să facă hârţoagele, iar acest serviciu il va costa în plus tot pe cetăţeanul de rând  

O nouă cheltuială îi poate paşte pe cetăţenii care îşi duc traiul la bloc. Guvernul este de acord ca administratorii de blocuri să fie obligaţi să îi informeze trimestrial pe proprietarii locuinţelor despre situaţia facturilor, conturilor bancare, salariilor şi lucrărilor angajate. Teoretic, aceste măsuri sunt văzute ca o soluţie de evitare a cazurilor în care banii sunt cheltuiţi fraudulos. Practic, nimeni nu poate garanta că informările respective sunt corecte şi chiar dacă acest lucru s-ar întâmpla, nimeni nu poate garanta că nu pot apărea probleme în asociaţie, cu sau fără legătura preşedintelui sau administratorului.
Obligaţia unei astfel de informări trimestriale a fost propusă, într-un proiect de lege, de către mai mulţi senatori şi avizată favorabil, miercuri, de Guvern. Acest proiect vine în completarea Legii 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari. Legea respectivă prevede ca, anual, să fie făcute astfel de informări la şedintele adunărilor generale. Acestea au loc, cel puţin la nivelul municipiului Suceava, în primele luni ale anului. Mai întâi, este convocată adunare generală în care cvorumul trebuie să fie de 50%^1 din numărul proprietarilor de apartamente. De regulă, mai ales la asociaţiile mari care au arondate sute de apartamente, niciodată nu vin suficient de mulţi cetăţeni şi de aceea regula spune că trebuie convocată încă o adunare generală. Cu această ocazie se pot organiza şi alegeri în urma cărora poate fi stabilită şi o conducere nouă. De menţionat însă că administratorii nu sunt aleşi, ci angajaţi ai asociaţiei. O mare parte dintre administratori sunt şi casieri la asociaţia respectivă, însă sunt şi cazuri în care asociaţii mai mari au angajat, separat, casier.
In documentul iniţiat de parlamentari se propune ca administratorii să fie obligaţi să aducă la cunoştinţă, trimestrial, proprietarilor din cadrul asociaţiei de care răspund, a situaţiei financiare – situaţia plăţilor facturilor, a conturilor bancare, a dobânzilor aferente conturilor deschise, a plăţilor salariale, a restanţelor la facturi şi lucrările angajate din punct de vedere financiar de către administrator şi sub semnătura sa, a preşedintelui şi a cenzorului. Argumentul invocat pentru această obligaţie este ca administratorii să dea dovadă „de o mai mare corectitudine”, iar proprietarii să afle situaţia exactă a cheltuielilor asociaţiei. In realitate, după cum au recunoscut şi angajaţii de la serviciul de specialitate al Primăriei, nu poate da nimeni vreo garanţie că lucrurile vor decurge mai bine sau că nu vor fi probleme doar pentru că odată la trei luni se va prezenta situaţia financiară, în loc să fie acest lucru prezentat odată pe an.
De altfel, proiectul de modificare nici măcar nu a fost încă prezentat angajaţilor din Primărie, unii aflând „câte ceva” ba de la televizor, ba de la radio. Celor de la asociaţiile de proprietari nu li s-a adus la cunoştinţă prevederile proiectului de modificace a Legii 230/2007, nici la şedinţa care a avut loc, ieri, la Primărie şi nici cu altă ocazie. Aşa că o mare parte din cei chestionaţi nici măcar nu ştiau ce li se pregăteşte de către guvernanţi.
Dacă proiectul de modificare a Legii de funcţionare a asociaţiilor de proprietari va fi aprobat în sensul obligării administratorilor să prezinte odată la trei luni situaţia financiară, nu la un an, atunci există şi varianta, în opinia unor funcţionari cărora însă nimeni nu le-a dat vreun draft al proiectului respectiv, ca aceasta să se facă prin convocarea unor şedinţe de genul adunărilor generale. Ar fi o bătaie de cap în plus, dar în felul acesta s-ar putea trezi interesul cetăţenilor să participe într-un număr cât mai mare la aceste şedinţe unde, de regulă, nu vin mai mult de 20% din locatari. De asemenea, nu ar mai fi nevoie de bătaia de cap cu prezentarea acestor date printr-o formulă aleasă de către proprietari – e-mail sau în scris – aşa cum ar vrea, de fapt, parlamentarii care au iniţiat legea. Dacă majoritatea celor care stau la bloc ar accepta să fie trimisă această informare prin mail, atunci nu ar însemna decât mai multă muncă pentru administratorii asociaţiilor. Cum însă în multe blocuri sunt persoane care preferă să primească în scris, aceste informări vor trebui trimise prin poştă cu confirmare de primire, inclusiv la cei care nu au obiceiul de a participa la şedinţele adunărilor generale. Asta implica automat nişte cheltuieli pe care, cu certitudine, administratorii unor asociaţii cu câteva sute de apartamente nu au cum să le suporte din buzunarul lor. Prin urmare, tot din banii cetăţenilor ar urma să fie plătit un serviciu care nu le garantează că vor fi banii lor mai bine gestionaţi sau că datoriile altor cetăţeni rău – platnici scad. Avantajul ar putea fi, ipotetic şi pe termen lung, acela că mai mulţi cetăţeni vor putea, de-acum încolo, să fie interesaţi de treburile care ţin de asociaţie. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Puștan de 12 ani, filmat conducând un BMW prin Verești (VIDEO)

Miercuri dimineață, pe rețeaua  Facebook, pe pagina ”Suceava Fail”, a fost postată o înregistrare video …