Tuesday , April 16 2024

Aeroportul Sucevei va fi operaţional cel târziu la 1 iulie 2015

utilaje [800x600]

Firma Tehnic Asist are în plan începerea lucrărilor de asfaltare a pistei, cel mai devreme, de sâmbăta asta, iar într-o variantă mai puţin optimistă, în funcţie şi de cât de repede sunt finalizate probele de asfalt, din prima parte a săptămânii viitoare. Lipsa ploilor a produs o efervescenţă „sporită” pe şantierul de la aeroportul de la Salcea

cabluri aeroport [800x600]
De câteva zile au demarat în forţă lucrările de la instalaţia de balizaj, primul pas fiind fixarea cablurilor înainte de turnarea asfaltului

Aeroportul Sucevei va fi operaţional cel târziu la data de 1 iulie 2015. Anunţul a fost făcut, ieri, de Ioan Măriuţa, directorul Regiei Autonome Aeroportul “Stefan cel Mare” Suceava, în urma unei şedinţe care a avut loc cu mai mulţi factori implicaţi în derularea acestui proiect amplu de investiţie derulat cu finanţare europeană. In cursul zilei de ieri încă se oscila dacă data la care se preconizează că va fi operaţional aeroportul Sucevei va fi 1 august sau 1 iulie 2015. 

Ioan mariuta [800x600]
Ioan Măriuţa, directorul Regiei Autonome Aeroportul “Stefan cel Mare” Suceava

La finalul şedinţei s-a convenit ca să fie data de 1 iulie 2015, iar directorul Ioan Măriuţa a insistat că este vorba de o varianta mai puţin optimistă, în care sunt luate în calcul o serie de aspecte ce nu ţin de constructor, consultant sau beneficiar adică părţile direct implicate, lăsând să se înţeleagă că sunt speranţe ca aeroportul să fie operaţional mai devreme de 1 iulie, poate chiar cu o lună înainte. „Este cel târziu data de 1 iulie cea la care vrem ca aeroportul să fie operaţional, dar poate va fi chiar şi mai devreme. Nu ţine numai de noi, sunt anumite aspecte care ţin de Romatsa, în legătură cu montarea ILS-ului. Calibrare de balizaje trebuie să o facem noi, dar zborurile de calibrare, precum şi admiterea procedurilor operaţionale ţine tot de Romatsa”, a declarat Ioan Măriuţa.
Nu doar acestea ar fi aspectele care ţin de data la care va fi din nou operaţional aeroportul. Un alt aspect important este legat de asfaltarea pistei. Aceasta va fi în lungime de 2.470 de metri, faţă de cei 1.800 cât au fost până la demararea lucrărilor, iar capacitatea portantă a pistei (PCN – pavement clasisfication number) va fi de 70, faţă de 14 cât a fost până nu demult.
Ei bine, tocmai la asfaltare au apărut problemele pentru că straturile succesive de asfalt de trei tipuri nu pot fi turnate oricum, ci respectând unii parametri de la straturile de balast şi pietriş turnate ca fundaţie a pistei, printre aceşti parametri fiind şi umiditatea. Din cauză că a plouat foarte mult în lunile de vară, mai ales iunie şi iulie, umiditatea a fost foarte mare şi nu numai că nu s-a putut începe asfaltarea, dar nici măcar nu s-au pus toate straturile de pietriş şi balast.
Prin urmare, s-au înregistrat întârzieri în cascadă, la mai multe etape din proiect, printre care şi montarea cablurilor de la instalaţia de balizaj a pistei, cabluri care din nou trebuie fixate înainte de a începe turnarea asfaltului. Abia de câteva zile au demarat în forţă lucrările de la balizaj, însă deja pe partea sudică a pistei sunt într-un stadiu de care directorul Ioan Măriuţa se declară foarte mulţumit.
Se încearcă turnarea unui strat de asfalt pe toată lungimea pistei până la venirea iernii
Intr-adevăr, au decurs bine lucrările în condiţiile în care şi cei de la Tehnic Asist – firma botoşăneană care este antreprenorul la proiectul de modernizare – au de gând să înceapă lucrările de asfaltare, mai întâi pe o distanţă de 500 de metri din zona sudică a pistei, adică exact acolo unde au început şi, de altfel, sunt aproape de final lucrările de cablurile instalaţiei de balizaj. Staţia mobilă de asfalt e gata amplasată pe drumul judeţean ce duce din Salcea spre aeroport, iar probele de la staţie au fost finalizate.
Mai trebuie turnat un „strat experimental de asfalt”, dar nu la pista propriu zisă, ci în vecinătatea ei, în perimetrul organizării de şantier, după care se prelevează probe şi sunt din nou trimise pentru o analiză la un laborator independent. Teoretic, acestea pot dura o săptămână, dar există şi o variantă mai optimistă în care rezultatul poate fi dat mai repede, iar lucrarea de asfaltare pe partea sudică a pistei să înceapă de sâmbătă sau cel târziu de lunea ori marţea viitoare.
Asfaltările vor continua, pe măsură ce sunt finalizate cele din zona sudică a pistei, pe alte porţiuni, în funcţie de condiţiile meteo, şeful de şantier de la Tehnic Asist, inginerul Dumitru Clipaciuc precizând că are în vedere să se ducă cu asfaltarea pe o distanţă cât mai lungă a pistei, chiar pe toată lungimea dacă vremea va permite. Desigur că nu este vorba de turnarea tuturor straturilor de asfalt pe toată pista deoarece acest lucru e greu de crezut că ar fi posibil în condiţiile în care nu au început asfaltările măcar în august.
Totuşi, avantajul asfaltării ţine de faptul că apa de la ploile de toamnă sau cea rezultată din topirea zăpezii nu mai poate pătrunde în straturile de pietriş şi de balast de la fundaţie, prin urmare rezolvă o mare parte din problemele legate de umiditate, atunci când vor fi reluate în primăvară lucrările de asfaltare rămase de făcut.
Una din cele mai sensibile zone este în jumătatea nordică a pistei, Ioan Măriuţa explicând că aici au fost probleme cu umiditatea chiar mai mari decât în partea de sud. Dacă în alte părţi, îndeosebi din jumătatea sudică a pistei, problemele de umiditate au fost rezolvate încă de la finele lui august, aici este o porţiune de câteva sute de metri unde încă mai sunt necesare câteva zile. „Când se ajunge cu asfaltarea în zona respectivă, vom termina cu balizajul”, este însă de părere Ioan Măriuţa.
Recent, cele peste 120 de hectare ale aeroportului, au fost împrejmuite cu gard metalic pentru a delimita proprietăţile învecinate. „Din discuţiile pe care le-am purtat cu specialişti în domeniu, aeroportul de la Suceava ar fi avea cele mai puţine obstacole în apropiere”, a spus Ioan Măriuţa. El a explicat că în categoria obstacolelor pot intra chiar şi copacii din zona aflată în imediata vecinătate a gardului care delimitează proprietarea aeroportului de celelalte terenuri situate pe raza oraşului Salcea şi a comunei Adâncata, dar din punctul său de vedere ar fi numai doi.
Menţionăm că discuţii cu administraţiile locale din Salcea şi Adâncata au loc în condiţiile în care trebuie readus la starea iniţială şi terenul din zona adiacentă aeroportului şi care va fi folosit, cel mai probabil, ca păşune. (Dan PRICOPE)

Vezi si

 Incendiu pornit de la un scurtcircuit într-o gospodărie din Basarabi – Preutești (FOTO)

Pompierii militari ai Detașamentului Fălticeni au intervenit luni seara cu două autospeciale de stingere și …

One comment

  1. Da e interesant , numai ca ar trebui sa se grabeasca ca sa fie terminat pina in iulie . Celelante Aeropoarte cu zborurile externe internationale ( Tarom ) au facut deja zborurile pentru Anul 2015. Si sunt foarte conveniente ca pret . Asteptam cu nerabdare deschiderea . Forta Suceava anul acesta vrem sa aterizam in Judetul nostru nu Iasi sau Bacau ..etc