Aeroportul Sucevei, al optulea din țară ca număr de pasageri în 2019

21/01/20 ora:8:10am

Din punct de vedere procentual, creșterea de la Suceava este pe locul 5 la nivel național și tot la fel ca cifră absolută a numărului de pasageri. In regiunea Moldovei, deși aeroportul de la Iași continuă să aibă un număr total de pasageri peste cel al Bacăului și Sucevei la un loc, aeroportul de la Suceava înregistrează creșterea cea mai mare atât ca procent, cât și ca cifră absolută. In 2021 sau poate chiar în 2020 s-ar putea ca aeroportul sucevean să urce un loc în top, făcând „rocada” cu Bacăul, însă în funcție de „comportamentul consumatorului” este la fel de posibil ca în anii următori să asistăm la o revenire spectaculoasă de la Târgu Mureș 

SONY DSC

Aeroportul Suceava este pe locul 8 ca număr de pasageri la nivel național, continuând să își păstreze poziția în clasament și să fie un concurent destul de bun pentru aeroportul de la Bacău, chiar nesperat de bun după unele aprecieri.

Cu toate că numărul de destinații externe de pe aeroportul băcăuan este mai mare decât de pe cel sucevean, diferența ca număr absolut de pasageri se diminuează de la an la an. Astfel, dacă în 2018 de pe aeroportul de la Bacău au decolat și au aterizat 447.531 de pasageri față de 352.991 pasageri pe cel de la Suceava, în 2019 numărul pasagerilor procesați de pe aeroportul băcăuan se ridică la 468.455 pe cînd la cel sucevean acesta ajunge la 430.064. Prin urmare, dacă în 2018 diferența dintre aeroportul băcăuan și cel sucevean era de peste 90 de mii de pasageri, în 2019 aceasta s-a redus la mai puțin de 40 de mii de pasageri.

În acest ritm, nu este exclus ca în cursul anului 2020 sau în 2021 să fie inversate locurile. Un alt argument care ar putea pleda pentru o inversare a locurilor ține și de faptul că, recent, a fost semnat un contract de finanțare pentru modernizarea aeroportului băcăuan iar, printre altele, aceasta presupune ca un interval de peste 40 de zile (în cazul fericit în care lucrările se derulează conform graficului, fără „diverse și neprevăzute” care să dea peste cap calculele) aeroportul să nu fie operabil.

De altfel, Suceava continuă să fie și în acest an aeroportul care procesează – un număr de pasageri mai mare decât al celor de pe locurile 9, 10 și 11 – Târgu Mureș, Constanța și Oradea – iar asta în pofida unei „reveniri spectaculoase” pentru aeroportul de la Târgu Mureș.

Sub aspectul procentelor de creștere, cu 21,83% aeroportul sucevean se situează pe locul 5 la nivel național, după Baia Mare (1461%) care a avut în 2019 peste 40 de mii de pasageri față de nici trei mii în 2018; Târgu Mureș (181%) cu peste 115 de mii de pasageri în 2019 față de aproape 64 de mii în 2018; Arad (64,85%) care a procesat peste 18 mii de pasageri anul trecut față de 11 mii în 2018 și Băneasa (22,6%) care a procesat aproape 7 mii de pasageri față de nici 6 mii în 2018.

Si din perspectiva cifrei absolute a pasagerilor procesați în 2019, cu un „plus” de 77.073 de persoane care au aterizat/decolat de la Salcea, aeroportul sucevean se află pe locul 5 în topul creșterii numărului de pasageri. Este devansat de București – Otopeni (^876.811), Cluj (^138.991), Târgu Mureș (^115.272) și Timișoara (^77.703). Prin urmare, nu doar față de Bacău este o creștere a numărului de pasageri, ci și față de Iași care în 2019 a avut o creștere de 57.281 față de 2018 și de Sibiu unde creșterea în 2019 față de 2018 este de 66.692 pasageri ori de Craiova unde numărul pasagerilor a crescut în 2019 cu 21.488 față de 2018, făcând din aeroportul din Bănie să treacă de „pragul psihologic de jumătate de milion de pasageri”, prag pe care Suceava încă nu l-a depășit și ar mai fi nevoie de un an – într-o abordare optimistă – sau poate de doi ani să îl treacă.

Dintr-un total de 17 aeroporturi 13 au înregistrat creșteri ale numărului de pasageri în anul 2019 față de anul 2018, în timp ce doar 4 aeroporturi au înregistrat scăderi: Aeroportul Oradea (-56,8%), Tuzla (-27,5%), Constanța (-1,5%), și Tulcea despre care cei de la reputatul https://forum.fly-ra.com notează că este „pur statistic” (158 de pasageri în 2018) și că pe lângă faptul că „practic este inexistent, mai înregistrează și o scădere de 37,3%!!” cu doar 99 de pasageri în 2019. Este de remarcat că dacă în anii precedenți – 2016, 2017, 2018 – aeroportul ieșean își micșora simțitor diferența față de cel de la Timișoara, în 2019 diferența a crescut din nou, ușor, în favoarea aeroportului orașului de pe Bega.

Potrivit https://forum.fly-ra.com în 2019 piața din România a crescut cu 6,29%, adăugând nominal 1.375.856 pasageri față de anul 2018. Cu o pondere de peste 63,26% ( 63,23% anul trecut) Aeroportul Otopeni este cel care a imprimat evoluția întregii piețe din RO si în anul 2019: creșterea OTP este de 6,34% față de creșterea pieței României de 6,29%. (Dan PRICOPE)