11,2 miliarde de lei – prejudicii aduse bugetului de stat de primăriile din județul Suceava
Multe dintre abateri, apreciază inspectorii Curții de Conturi, care au realizat inspecția de audit pentru anul 2015, “se datorează necunoașterii sau interpretării eronate a reglementărilor legale, atât la nivelul organelor deliberative, cât și a celor executive și al personalului angajat în cadrul unităților administrativ-teritoriale”. In același an s-au înregistrat și venituri suplimentare de 7 miliarde de lei la nivelul județului, care trebuie de asemenea justificate
Intr-o sinteză a constatărilor și concluziilor acțiunilor de audit financiar desfășurat la nivelul unităților administrativ-teritoriale, finalizate la sfârșitul anului trecut și aferente anului 2015, Curtea de Conturi a României – Camera de Conturi Suceava a realizat modul în care s-a respectat disciplina financiar contabilă în județul Suceava, la unitățile administrativ-teritoriale verificate, inclusiv Consiliul Județean Suceava. Potrivit tematicii de lucru, prin verificările la entitățile publice de interes local, Curtea de Conturi a urmărit, conform prevederilor legale, următoarele obiective: elaborarea și fundamentarea proiectului de buget propriu, precum și autorizarea, legalitatea și necesitatea modificărilor aduse prevederilor inițiale ale bugetelor publice; exactitatea și realitatea datelor reflectate în situațiile financiare; modul de stabilire, evidențiere și urmărire a încasării veniturilor bugetare, în cuantumul și la termenele prevăzute de lege, precum și identificarea cauzelor care au determinat nerealizarea acestora; evaluarea sistemelor de management și control intern/audit intern la entitățile verificate, a modului de implementare a acestora și legătura de cauzalitate între rezultatele acestei evaluări și deficiențele constatate de către Curtea de Conturi în activitatea entității respective; situația grafică, pe județe, a veniturilor suplimentare constatate.
Această evaluare plasează județul Suceava într-o poziție de mijloc, cu 7.024 milioane de lei sume suplimentare în calsamentul național. Un capitol mai aparte îl constituie abaterile generatoare de prejudicii, cele mai frecvente categorii de abateri și nereguli care au determinat producerea de prejudicii, prin cuantumul estimat al acestora, dar și prin faptul că, în ciuda faptului că sunt identificate de Curtea de Conturi an de an, continuă să se repete, s-au constatat într-un număr de 5.693 de cazuri la nivel național, se arată în raportul Curții de Conturi. Situația grafică, pe județe, a prejudiciilor constatate, de 11.299 milioane de lei pentru anul 2015, plasează de asemenea județul Suceava într-o poziție de la mijlocul clasamentului.
Care sunt principalele abateri constatate de Curtea de Conturi
La nivel național, abaterile clasificate ca abateri financiar-contabile, constatate într-un număr de 8.229 cazuri, cu o valoare estimată de 4.740,4 milioane lei, provin, în principal, din erori de înregistrare în evidențele contabile, de patrimoniu sau fiscale, din neînregistrarea și neevaluarea unor active exprimate în unități convenționale, a căror corecție are ca efect reflectarea reală și exactă a unor operațiuni și bunuri patrimoniale în situațiile financiare anuale. Se mai adaugă inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, aspectele consemnate relevând că nu s-a efectuat inventarierea tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, posturile din bilanțul contabil anual nu au fost corelate cu datele înregistrate în contabilitate, puse de acord cu situația reală a elementelor patrimoniale, stabilită pe baza inventarului, nu au fost evidențiate în mod distinct bunurile din domeniul public al statului date în administrare /concesionare/închiriere altor instituții publice, nu au fost evidențiate în liste separate bunurile aflate în patrimoniul entității și/sau cele aparținând altor unități; desfășurarea corespunzătoare a procedurilor de achiziții publice, reieșind că nu s-au constituit garanții de bună execuție pentru lucrările executate, nu au fost evidențiate în contul activelor fixe obiectivele de investiții finalizate, recepționate și date în folosință, nu au fost inventariate obiectivele de investiții în curs, pe stadii de execuție; calitatea gestiunii economico-financiare, respectiv s-a consemnat că nu au fost respectate principiile de economicitate, eficacitate și eficiență în administrarea patrimoniului public și privat al statului și al unităților administrativ-teritoriale, precum și condițiile de legalitate și regularitate în utilizarea fondurilor publice.
Disfuncții semnalate în activitatea primăriilor și consiliilor județene
Cauzele identificate cu ocazia acțiunilor de audit financiar având ca efect denaturarea datelor și informațiilor cuprinse în situațiile financiare întocmite de entitățile verificate sunt: pregătirea profesională necorespunzătoare a personalului din compartimentele financiar–contabile ale unităților administrativ-teritoriale; necunoașterea prevederilor legale în domeniul financiar–contabil sau interpretarea eronată a unor prevederi legislative, lipsa cunoștințelor în domeniul informatic; lipsa unor proceduri de lucru formalizate în domeniul financiar-contabil, precum și neorganizarea la nivelul unităților administrativ-teritoriale a circuitului documentelor, care să asigure înregistrarea în contabilitate a tuturor operațiunilor patrimoniale sau a modificărilor acestora, pe bază de documente justificative, în conformitate cu prevederile legale; neorganizarea sau organizarea defectuoasă a controlului intern/ managerial, inclusiv a auditului public intern; neefectuarea – la finele exercițiului bugetar – a unor regularizări privind obligațiile angajate și neachitate, reflectate în evidența contabilă și lipsa unei analize a corelațiilor între datele cuprinse în posturile bilanțiere cu cele din balanțele contabile și contul de execuție al bugetului local. Una dintre problemele de actualitate constatate la majoritatea entităților verificate este ineficiența utilizării fondurilor publice prin externalizarea serviciilor de elaborare a controlului intern/managerial în conformitate cu prevederile legale, în special elaborarea procedurilor de sistem și a procedurilor operaționale. Astfel, procedurile elaborate de către furnizorii de servicii sunt foarte complexe, nu sunt adaptate la activitățile și structura organizatorică a entității, la fluxul informațiilor și circuitul documentelor din entitate, nefiind un instrument de lucru util, ceea ce conduce în final la imposibilitatea implementării acestora și implicit la cheltuirea fondurilor publice pentru plata acestor servicii în mod neeconomic și ineficient. Consecința directă a neorganizării/nefuncționării sistemelor de management și control intern este utilizarea fondurilor publice cu eludarea legii. Acest fapt este demonstrat de frecvența și volumul abaterilor de la normele legale constatate la nivelul unităților administrativ-teritoriale cu privire la angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor, ca surse generatoare de prejudicii și de risipă în fondurile publice, impactul valoric al abaterilor cauzatoare de prejudicii fiind încă destul de ridicat.
Recomandările Curții de Conturi, în general acceptate de UAT-uri
Conform metodologiei proprii privind organizarea și desfășurarea misiunilor de audit financiar, când se constată, cu ocazia verificărilor efectuate, nereguli și abateri de la legislația-cadru sau de la cea care reglementează funcționarea și atribuțiile entităților verificate, reprezentanții Curții de Conturi estimează valoarea abaterilor constatate, care sunt aduse la cunoștința conducătorilor entităților verificate și care sunt consemnate în actele care se întocmesc la finalul misiunilor de verificare, iar prin deciziile care se emit ulterior, se dispun măsuri, pe care conducerea entităților verificate are obligația de a le implementa și de a urmări ducerea lor la îndeplinire. În general, conducerea entităților auditate și-a însușit abaterile prezentate de echipa de audit, în multe situatii luând măsuri operative de remediere a neregulilor, fie prin corectarea erorilor existente în evidența contabilă, fie prin inițierea acțiunilor de recuperare a veniturilor suplimentare și a prejudiciilor estimate de auditorii publici externi. Au existat însă și situații când unele aspecte au rămas divergente,
Sesizări penale și concluzii
Se poate constata că faptele pentru care s-a aprobat sesizarea organelor de urmărire penală denotă o gestionare păguboasă, uneori frauduloasă a fondurilor publice, aspecte ce au condus la situația producerii unor prejudicii semnificative pentru entitățile respective, se arată în raportul Curții de Conturi. Au fost sesizate la nivel național organele de urmărire penală în 17 cazuri pentru fapta de nerecuperare a prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii și neurmăririi de către conducerea entităților a măsurilor dispuse de Curtea de Conturi și fără ca entitățile să aducă argumente temeinice în sprijinul omisiunii de îndeplinire a măsurilor din decizie și de recuperare a prejudiciilor.
Au existat și situații în care nu au fost întreprinse demersuri pentru recuperarea prejudiciilor, deși instanțele judecătorești au respins definitiv și/sau irevocabil cererile entității de anulare a măsurilor dispuse prin deciziile Curții sau a soluțiilor pronunțate prin Încheierile emise de comisiile de soluționare a contestațiilor. Multe dintre abateri, apreciază inspectorii Curții de Conturi, se datorează necunoașterii sau interpretării eronate a reglementărilor legale, atât la nivelul organelor deliberative, cât și a celor executive și al personalului angajat în cadrul unităților administrativ-teritoriale. Trebuie menționată în acest sens și legislația stufoasă, interpretabilă și în continuă schimbare pentru domeniile diverse gestionate la nivelul administrației publice locale; lipsa motivației financiare împiedică angajarea unui personal foarte bine pregătit la nivelul acestor entități. Practic, se observă o discrepanță tot mai mare între cerințele din ce în ce mai complexe de la nivelul administrației locale, ca urmare a creșterii autonomiei locale, a evoluției societății în ansamblul ei, față de resursele materiale, umane, financiare și informaționale de care dispun aceste comunități.
Precizăm că, potrivit Curții de Conturi, pentru acțiunile desfășurate la nivelul unităților administrativ-teritoriale, Curtea de Conturi va publica pe pagina oficială Rapoartele privind finanțele publice locale pe anul 2015 întocmite la nivelul fiecărui județ și municipiului București, cu prezentarea principalelor constatări și concluzii rezultate din verificarea conturilor de execuție bugetară pe anul 2015 la nivelul unităților administrativ-teritoriale verificate în anul 2016. Informații privind publicarea acestor rapoarte și modalitatea de accesare a acestora vor fi transmise tuturor autorităților publice deliberative ale unităților administrativ-teritoriale prin intermediul camerelor de conturi. (Neculai ROSCA)