Tuesday , March 19 2024

Vârsta medie a parcului de autoturisme din România era de 15,4 ani, în 2018. În Suceava trece de 17 ani. Media UE este de 11 ani

Vechimea medie a parcului de autoturisme din România, în 2018, s-a situat la 15,4 ani, peste media Uniunii Europene (UE), de 11 ani, se arată într-o analiză de specialitate publicată, joi, de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA).

Potrivit sursei citate, în ansamblu, recentele date referitoare la evoluția parcului auto din România, publicate de către autorități, arată o deteriorare constantă a vârstei medii a acestuia, dar mai important, creșterea numărului de autotu­risme vechi și foarte vechi care continuă să-l alimenteze din plin, mai ales în ultimii doi ani, de când a fost eliminat Timbrul de mediu.

Vechimea medie a autoturismelor din parcul auto național este de 15,4 ani, mult peste medie UE de 11 ani. În trei județe media a trecut de 17 ani: Mehedinți, Caraș-Severin și Suceava, urmate de Sălaj, Satu Mare și Botoșani.

Astfel, autoturismele a căror normă de poluare este una foarte ridicată, respectiv o vechime de peste 15 ani – vârsta la care se “califică” pentru Programul “Rabla” – aveau, la sfârșitul anului 2018, o pondere de circa 47%.

“Având în vedere evoluția în timp a nivelului maxim admis al emisiilor poluante pentru omologarea autovehiculelor, dar și nivelul acestora în trafic, această situație reflectă potențialul extrem de ridicat de deteriorare a calității aerului din orașe. O vechime de peste 15 ani corespunde unor norme de poluare, în cel mai fericit caz, de Euro3”, se menționează în analiză.

În acest context, este de remarcat creșterea ponderii autoturismelor cu motorizare diesel ­e­xistente în parcul auto din România, care, pe parcursul anului 2018, aproape și-a dublat ponderea, de la 24,8% la 44,6%.

În ceea ce privește repartizarea parcului de autoturisme între regiunile de dezvoltare ale României, aceasta relevă o distribuție relativ echilibrată (10% – 13%), cu excepția regiunii București – Ilfov, unde se înregistrează și un număr superior de vehicule cu vârstă mai mică de 10 ani.

“Din informațiile publicate de către autoritatea de înmatriculare (DRPCIV) rezultă faptul că vechimea medie a autoturismelor din România a fost în 2018 de circa 15,4 ani, în timp ce, conform ACEA, pe ansamblul Uniunii Europene (date 2016), aceasta a fost de 11 ani. Un alt indicator relevant pentru dimensiunea parcului auto național și potențialul său de creștere este gradul de motorizare, iar din acest punct de vedere, România, cu cele 328 unități la mia de locuitori este pe ultimul loc în UE. Media pe ansamblul țărilor din UE, consemnată în anul 2016, a fost de 587 autoturisme/1.000 locuitori”, notează APIA.

Statistica DRPCIV relevă faptul că, în 2018, parcul auto național din România ajunsese la aproape 8,20 de milioane de unități, în creștere cu 7,30% față de anul anterior, când erau consemnate peste 7,635 milioane de unități. Din acest total, 1.381.620 erau înmatriculate în București, acestea din urmă înregistrând un salt de 4,64%, comparativ cu anul 2017.

La nivel național, 2,546 milioane de unități erau mai vechi de 11-15 ani, 2,012 milioane de unități aveau vechime între 16 și 20 ani iar 1,892 milioane aveau peste 20 de ani vechime.

În ceea ce privește autovehiculele cu vechime de 0-2 ani, la nivel național erau înregistrate, la sfârșitul anului trecut, 329.069 de unități, din care 235.704 de autoturisme.

Potrivit DRPCIV, la finele lui 2018, pe drumurile din România circulau 3,942 de milioane de autovehicule cu motoare pe benzină, respectiv 3,791 milioane de mașini diesel.  (Agerpres)

 

Vezi si

Ministrul de Finanțe: Reajustările legate de cota standard de TVA și o singură cotă sunt o alternativă de luat în calcul

Ministrul de Finanțe Marcel Boloș (foto) a precizat că România are cota standard printre cele …

2 comments

  1. Comparatie proasta cu UE cand salariile se aliniaza celor din UE atunci pot incepe comparatiile pana atunci taci si rabda

  2. Toate căzăturile din Occident le aduc sucevenii!