Thursday , March 28 2024

Legea RCA a fost adoptată de Parlament. Ce modificări au fost aduse

Deputații au adoptat în plen noua Lege a RCA-ului care aduce mai multe modificări privind tarifele pe care le vor plăti șoferii. Legea va înlocui Ordonanţa 54/2016 referitoare la plafonarea tarifelor pentru poliţele de răspundere civilă auto. Camera Deputaților este for decizional, deci legea merge direct spre promulgare la Președintele Klaus Iohannis. O noutate majoră o reprezintă introducerea sistemului de decontare directă, după modelul asigurării Casco: practic șoferii se vor folosi exclusiv de polița proprie în caz de accident.

RCA


Noua Lege a RCA-ului a fost adoptată, marți, în Plenul Camerei Deputaților, transmite Realitatea TV. Legea va înlocui Ordonanţa 54/2016 referitoare la plafonarea tarifelor pentru poliţele de răspundere civilă auto și aduce mai multe modificări privind tarifele pe care le vor plăti șoferii.

Camera Deputaților este for decizional, deci legea merge direct spre promulgare la Președintele Klaus Iohannis. În prealabil, legea a fost dezbătută în comisiile reunite de Buget Finanţe din Parlament. Cel mai probabil, joi vom avea publicate în Monitorul Oficial şi noua lege RCA şi tarifele de referinţă care au fost aprobate în şedinţa Consiliului de Administraţie a ASF de ieri.

Camera Deputaţilor a votat marți, în calitate de cameră decizională, noua lege a asigurărilor de Răspundere Civilă Auto (RCA), în condiţiile în care pe 18 mai expiră plafonarea tarifelor stabilită prin OUG de Guvernul Cioloş în noiembrie 2016. Au fost 226 de voturi pentru, 25 împotrivă, 4 abţineri, iar un deputat nu a votat.

Potrivit noului act normativ, prețurile asigurării obligatorii nu vor mai fi fixate prin lege, ci se vor baza pe un tarif de referință calculat de ASF.

O noutate majoră o reprezintă introducerea sistemului de decontare directă, după modelul Casco. Astfel, decontarea pentru lucrările de reparaţie după un accident nu se mai face prin poliţa şoferului vinovat, ci prin propria poliţă, urmând ca ulterior asigurătorul să se despăgubească de la asigurătorul şoferului vinovat.

O alta modificare o reprezinta pedepsele pentru service-uri. Se va pedepsi cu inchisoare de la 2 la 7 ani folosirea unor piese contrafacute sau neomologate.

În paralel cu validarea legii în regim de urgenţă, Consiliul de Administraţie al ASF a aprobat tarifele de referinţă ieri, urmând ca acestea să fie publicate în Monitorul Oficial până maximum joi. Potrivit unor surse din piaţă, tarifele de referinţă au fost calculate exact după acelaşi principiu ca cele maximale şi nu vor varia foarte mult de acestea.

Avizul final dat de comisia parlamentară nu mai prevede procentul exact (25% era trecut în lege) atribuit cheltuielilor de administrare din calculul primei RCA. S-a considerat că acest procent poate fi influenţat de diversi factori externi şi este mult mai greu să schimbi o lege pentru modificarea procentului decât să schimbi o normă ASF, care are toate pârghiile pentru a stabili aceste procente.

O altă modificare a legii arată că, în cazul daunelor totale, valoarea de piaţă a autovehiculului să fie stabilită de către un evaluator care îşi asumă răspunderea pt datele furnizate.

Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, FORT, COTAR, APULUM, ARTRI au solicitat Comisiei de Buget-Finanțe din Camera Deputaților să păstreze varianta actuală cuprinsă în proiectul de lege RCA a articolului 21, care prevede că despăgubirile se stabilesc pe baza prețurilor de referință pe piață la data producerii riscului asigurat.

“Considerăm că unul dintre factorii care au condus la creșterea primelor RCA este și faptul că asigurătorii au plătit reparații către service-urile independente la valori de 200%-500% mai mari decât prețurile de reprezentanță. Aceste practici trebuie să înceteze pentru a avea o piață așezată, service-urile independente trebuie să primească valori maximale egale cu cele de reprezentanță pentru reparațiile efectuate”, se spune într-un comunicat al UNTRR.

Potrivit transportatorilor, nu este normal ca un service independent să ceară sume de bani de 2-5 ori mai mari de la firmele de asigurare care trimit mulți clienți, și ar trebui să aibă reducere față de prețul de listă pe care îl plătește orice client care intră pe ușă la service-ul independent, preț care cu siguranță este mai mic decât la reprezentanța mărcii respective de autovehicul.

În septembrie 2016, precedentul Executiv al României a schimbat cadrul legal al asigurărilor RCA, astfel că acesta a fost stabilit prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 54/2016, după ce până atunci fusese stabilit prin lege.

Cu toate acestea, Camera Deputaților a decis astăzi o nouă înlocuire a cadrului legal al asigurărilor obligatorii auto. Mai exact, ordonanța aplicabilă din septembrie 2016 va fi abrogată și înlocuită de o lege a asigurărilor RCA.

 

 

Vezi si

Firmele care nu pot introduce facturi în sistemul RO e-Factura sunt scutite de amenzi până la 31 mai

Guvernul prelungește cu două luni, până la 31 mai, perioada în care firmele nu primesc …