Friday , April 26 2024

Comisioane afisate pe ecranul bancomatelor: De cand va intra in vigoare masura

bancomat

Comisioanele percepute de bancile din Romania la operatiunile realizate la bancomat vor fi afisate pe ecranul acestuia incepand din martie 2015.

La inceput, ele vor aparea sub forma de procent, iar apoi vor fi afisate sumele efective, informeaza TVR 1.

Aproape orice operatiune facuta la bancomat este taxata de institutiile financiare. Aceste costuri apar fie in contract, fie sunt trecute pe site-urile bancilor.

Mai exact, pentru retrageri este perceput un comision de maxim 0,25% din suma de la bancomatele proprii. Daca un client scoate bani de la alta banca, atunci comisionul poate ajunge pana la 1% din suma retrasa, plus 6 lei.

Chiar si informatiile despre situatia contului sunt taxate! Fiecare interogare costa 20 sau 30 de bani, iar daca operatiunea e facuta de la bancomatul altei banci costul creste la 4,5 lei.

ANPC vrea o transparenta mai mare

Pentru a creste transparenta, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a emis un ordin prin care obliga bancile ca, din primavara, sa afiseze costurile pe ecranele bancomatelor si sa-si avertizeze clientii ca sunt taxati pentru acele tranzactii.

“Ordinul reglementeaza obligatiile prestatorilor de servicii, care efectueaza operatiuni de plata prin intermediul cardurilor de debit si a cardurilor de credit la terminalele ATM, de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, taxelor si oricaror altor tipuri de costuri pe care trebuie sa le suporte consumatorul in legatura cu contractul de prestari servicii.

Astfel, pe ecranul video al monitoarelor specifice terminalelor ATM, vor fi inscrise, in ordinea operatiunilor efectuate de catre consumator, toate informatiile legate de costurile tranzactiei (in suma exacta), dandu-i acestuia posibilitatea de a renunta asupra efectuarii acesteia sau a oricaror operatiuni ce presupun eliberare de numerar, transfer din cont, plata facturi, sau oricare alte servicii solicitate in mod expres de catre consumator si efectuate prin intermediul ATM”, informeaza site-ul ANPC.

Ordinul reglementeaza si situatiile de blocare/retinere a cardului de debit/credit la terminalul ATM propriu.

Astfel, prestatorii vor avea obligatia de a informa consumatorii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la urmatoarele:

a) termenul maxim in care consumatorul poate reintra in posesia cardului blocat/retinut;
b) indicarea numarului de telefon la care consumatorul trebuie sa apeleze in cazul in care cardul a fost blocat/retinut, precum si intervalul orar in care consumatorul poate contacta prestatorul de servicii de plata.

Bancile au protestat

Cand ANPC a afacut publica intentia de a introduce acest ordin, in august 2014, reprezentantii bancilor au reclamat perioada scurta de consultare, care a fost de doar 11 zile.

“Orice masura menita a satisface acest obiectiv, inclusiv aceasta initiativa recenta a ANPC, va fi sprijinita de catre CPBR cu conditia ca asemenea masuri sa fie implementate in mod constructiv si sa nu produca distorsiuni in piata.

Astfel, in ceea ce priveste proiectul de Ordin al ANPC, CPBR considera ca ar fi trebuit initiat un proces consultativ mai amplu, care sa cuprinda si reprezentanti ai comunitatii bancare inca dinaintea publicarii proiectului, pentru a putea discuta diferitele aspecte de ordin tehnic si operational ce tin de asemenea initiativa si a evita astfel posibile reveniri asupra formei initiale”, se arata intr-o pozitie transmisa de Consiliul Patronatelor Bancare din Romania (CPBR).

ziare.com

Vezi si

Grindeanu: Tarom trebuie să intre în reorganizare economică

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat miercuri, că TAROM va primi până la finele lunii …