Tuesday , April 23 2024

Singura ofertă la licitația pentru studiul de modernizare a cinci gări din județul Suceava a fost depusă de o asociere gen “tata și fiii”

La un an și jumătate până la finalizarea exercițiului financiar 2014-2020, CFR a demarat mult-așteptatele și anunțatele demersuri de includere a 47 de gări din țară într-un program de modernizare a acestora, din care cinci în județul Suceava. Cinci din opt regionale CFR au organizat deja licitații pentru atribuirea contractelor de servicii referitoare la studii de fezabilitate pentru gările arondate și la fiecare din aceste licitații s-a prezentat câte o singură ofertă. La licitația pentru gările din județul nostru s-a înscris doar asocierea firmelor bucureștene BAICONS IMPEX și VIO-TOP, oferta având declarat și un subcontractor tot din București, anume SC LGB TRANSARK SRL. Este vorba de o afacere de familie, în care tatăl și cei doi fii, fiecare cu câte o firmă pe care tatăl lor o „crescuse”, au depus o ofertă în care firma tatălui lor este lider cu 63%. O parte din achizițiile publice derulate de aceste firme între anii 2011 și 2014 au făcut obiectul unui dosar la DIICOT, pentru prejudicii aduse tocmai CFR, dar și companiei de drumuri  

Licitația pentru modernizarea/reabilitarea printr-un program cu finan­ța­re europeană a unui număr de șase stații CFR aparținând de regionala Iași, din care cinci situate în județul Sucea­va, a avut loc pe data de 22 iulie și doar o ofertă a fost prezentată. Precizăm că au fost organizate proceduri de achizi­ție «studiu de fezabilitate aferent obiec­tivului de investiții „Moderniza­re/reabilitare a 47 stații de cale ferată din România”» de către fiecare din cele opt regionale CFR din țară, fiecare pentru gările din zona sa de competență.

În cazul licitațiilor pentru regio­na­le­le Craiova și Cluj, procedurile au fost anulate și reluate. Deocamdată, la niciuna din regionalele CFR nu s-a decis cine este câștigătorul și, de asemenea, menționăm că în cazul a trei dintre acestea – Cluj, Timișoara, Constanța – termenele de depunere a ofertelor sunt ulterioare datei redactării prezentului articol. Este însă de menționat că la niciuna din procedurile organizate pe SEAP, cel puțin la cele de până acum, nu există concurență. Așa cum la Iași a fost o singură ofertă depusă, la fel se întâmplă și în cazul licitației de la Brașov, Craiova și Galați, unde singura ofertă formulată a fost a firmei CONSIS PROIECT SRL și având ca subcontractor declarat firma Danovcad SRL, iar la licitația de la regionala București a fost formulată o ofertă din partea SC ISPCF SA.

În ceea ce privește oferta pentru stu­diile de fezabilitate în vederea ­moder­nizării a șase gări de la regionala CFR Iași, aceasta vine din partea aso­cierii firmelor bucureștene BAICONS IMPEX și VIO-TOP, oferta având declarat și un subcontractor tot din București, anume SC LGB TRANSARK SRL.

De fapt, este vorba de o afacere de familie în cel mai pur stil, în care tatăl și cei doi fii, fiecare cu câte o firmă pe care tatăl lor o „crescuse”, au depus o ofertă în care firma tatălui lor este lider cu 63%. Președintele societății lider de asociere este ing. Marin Baicu, expert tehnic și verificator MLPAT, având o experiență profesională de peste 25 de ani.

Pe de altă parte, numai după cum se arăta în raportul Corpului de Control al prim-ministrului din 2016, BAICONS IMPEX a primit de-a lungul timpului circa 30 de contracte publice în valoare de 5,7 milioane euro. Se pare că si­tuația nu era chiar completă și cu siguranță că datele s-au modificat între timp. O parte din achizițiile publice derulate în primii ani ai acestui deceniu au făcut obiectul unui dosar al DIICOT (pentru prejudicii de circa 30 milioane lei atât la CFR, cât și la predecesorul CNAIR, respectiv CNADNR) pe care procurorii l-au deschis în 2014 și în care mai erau vizați celebrul afacerist Dan Besciu, fostul jurnalist Dragoș Nedelcu, dar și Gabriel Mutu, primar al Sectorului 6. Potrivit DIICOT, în perioada 2011 – 2014, când au fost documentate activitățile infracționale ale grupări Besciu-Mutu și în care om de bază era Marin Baicu, acesta din urmă era la acea vreme administrator al tuturor celor trei firme: BAICONS IMPEX, VIO-TOP și LGB TRANSARK.

Lucrurile au evoluat, la fel ca și afacerile celor trei firme, una din acestea fiind – cel puțin cum indică datele oficiale postate de portalurile de specialitate – mai mult cu un picior în groapă, în vreme ce altele două par a câștiga din nou un teren pe care îl pierduseră într-o oarecare măsură.

BAICONS IMPEX SRL este o societate comercială cu răspundere limitată înființată în anul 2001, având ca principal domeniu de activitate proiec­tare, consultanță și supervizare lucrări pentru drumuri, poduri, lucrări de artă, construcții civile și industriale și căi ferate. Anul trecut, firma a înregistrat o cifră de afaceri de 12,99 milioane lei și un profit de aproape un milion de lei, în condițiile în care în 2017 înregistrase pierderi de peste două milioane de lei. Numărul mediu de angajați a fost, în 2018, de 57.

Societatea VIO-TOP a fost înființată în 1999, fiind una din primele societăți specializate în domeniul Pro­iectare și Supervizare pentru lucrări de Linii de cale ferată, Drumuri, Clădiri și Ridicări topografice de pe piața ro­mânească. Anul trecut, firma a înregistrat o cifră de afaceri de 2,75 milioane lei și un profit de 267 mii lei, în condițiile în care în 2017 înregistrase pierderi de peste șapte sute mii lei. Numărul mediu de angajați a fost, în 2018, de 17.

SC LGB TRANSARK SRL a fost înființată în 2002. Spre deosebire de liderul de asociere și de celălalt membru al asocierii, subcontractorul a avut un recul foarte mare în ceea ce privește cifra de afaceri, de la un vârf de 22 de milioane de lei în anul 2014 la nici jumătate de milion de lei în anul 2018, înregistrând pierderi de peste patru sute de mii de lei atât în 2018, cât și în 2017.

Conform datelor publicate în SEAP, reprezentant al VIO-TOP SRL este Andrei Mihai Baicu, iar cel al LGB TRANSARK SRL este Liviu Baicu, însă aceste două firme au „împuternicit” pe Marin Baicu în această licitație.

Precizăm că, inițial, licitația organizată în baza Legii achizițiilor sectoriale nr. 99/2016 trebuia să aibă loc pe 10 iulie, însă termenul limită de dep­u­nere a ofertelor a fost prelungit până pe data de 22 iulie, oficial în urma unor cereri de clarificare ce au condus la modificări de date din documentația de atribuire. Până cel târziu pe 8 noiembrie ar trebui terminate evaluările tehnică și financiară.

Proiectul „Modernizarea a 47 de stații de cale ferată” – demarat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA – a fost inclus în Programul Opera­țio­nal Infrastructură Mare. Reamintim că CFR SA a lansat licitații pentru studiile de fezabilitate necesare moder­nizării a 47 de stații de cale ferată.

Într-una din etape va fi organizată o procedură de achiziție pentru stațiile CFR de la Suceava Nord (Ițcani), Vatra Dornei Băi, Verești, Dolhasca și Gura Humorului (oraș), adică acelea aflate pe raza județului nostru, la care se mai adaugă și cea de la Pașcani. „Modernizarea a 47 stații de cale ferată din România” este unul dintre proiectele preconizate a fi lansat în acest an, ­valoa­rea pentru elaborarea studiilor de fezabilitate la cele 47 de stații CFR din țară fiind estimată la 20 milioane de lei.

Potrivit unui anunț de participare postat pe SEAP cu privire la etapa referitoare la stațiile CFR de pe raza județului Suceava și la care ne-am referit mai sus, valoarea studiilor este de 2,5 milioane lei, cu un termen de realizare de 16 luni. Sursa de finanțare ar urma să fie fondurile externe nerambursabile (Fondul de Coeziune al UE), aferente cadrului financiar 2014 – 2020.

Obiectivele prevăzute în elaborarea studiilor de fezabilitate au drept scop asigurarea unor servicii de calitate într-un spațiu modern, adaptat cerințelor pieței și nevoilor călătorilor, cu accent deosebit pe modernizarea și repararea clădirilor de călători, inclusiv facilități pentru persoanele cu mobilitate redusă; înălțarea peroanelor în conformitate cu standardele europene, modernizarea copertinelor, a liniilor din stații, pasa­jelor, pasarelelor și asigurarea accesului la peroanele intermediare; asi­gu­rarea sistemelor de ventilație și încălzire, montarea de panouri fonoabsorbante; modernizarea echipamen­telor de telecomunicații și de informare a publicului călător; înlocuirea instalațiilor electrice, sanitare și termice și refacerea sistemului de drenaj; ­asi­gurarea elementelor de siguranță în stații, prin construirea unor rampe speciale pentru accesul persoanelor cu dizabilități, balustrade, garduri de ­­sigu­ranță între liniile din stații etc. (Dan PRICOPE)

 

Vezi si

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană organizează  o delegație de companii internaționale interesate să descopere potențialul de afaceri al orașului Siret și al Bucovinei

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România)  organizează în perioada 22-24 mai o delegație …